Branding is meer dan alleen een logo, huisstijl en kleurenpalet. Het is het complete plaatje, jouw merkidentiteit. Branding bestaat uit verschillende elementen. Samen bepalen zij het karakter en de identiteit van jouw bedrijf. Het draait hierbij allemaal om jouw waarden en jouw missie. Met jouw branding maak je het verschil en onderscheid je je van de concurrent. Het is het fundament van jouw marketing. 

Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Bij de vertaling van de Engelse term ‘brand’, denken we vaak aan een merk(naam), logo of slogan. Branding bepaalt het karakter en de identiteit van je bedrijf. Het is de manier waarop een bedrijf, website of individu zich in een markt wil profileren en heeft invloed op de perceptie van het merk. Het doel is om brand value (merkwaarde) op te bouwen en het dient als ondersteuning voor al je marketingactiviteiten. 

Wat wil je uitstralen en hoe kom jij over op jouw klant?  

Brand management

Onder “brand management” verstaan we alle marketingactiviteiten die worden ingezet om de merkidentiteit te vormen. Branding bestaat uit verschillende elementen. Natuurlijk een bedrijfsnaam, logo/beeldmerk, huisstijl en kleurenpalet. Maar ook een website, webshop of blog, stationery en drukwerk, foto- en videomateriaal, social media, winkel(inrichting), verpakkingsmaterialen en labels, bedrijfskleding en zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Niet alleen fysieke elementen zijn onderdeel van branding. Denk ook eens aan tone of voice (hoe en met welke boodschap spreek je je klant aan?). En gedrag (wat doe jij om je klant tevreden te stellen?). Alle activiteiten en contactmomenten met jouw klanten, de hele presentatie is je branding. 

Waarom is branding zo belangrijk?

Branding is de basis van de identiteit van jouw bedrijf. Hiermee geef je aan hoe je je (bedrijf) wilt positioneren en wat jouw normen en waarden zijn. Het is het fundament voor al je marketingactiviteiten en je langetermijnstrategie. Branding vormt een essentieel onderdeel van de eerste indruk die op je doelgroep wordt gemaakt. En je begrijpt, deze kans krijg je maar één keer.  

“You never get a second chance to leave a first impression.” 

Consistentie

Consistentie in je branding is key om de herkenbaarheid van bedrijf, of jezelf als individu (in geval van personal branding, hierover later meer) te vergroten. Het publiek bepaalt de perceptie van een merk. Dus ook de ervaring bij producten en dienstverlening is bepalend voor het gevoel dat een product of merk oproept. Al jouw content moet teruglinken naar jouw merkwaarden. Als je branding op een effectieve manier inzet, creëer je interactie met je doelgroep en kun je de perceptie van je merk beïnvloeden. Het uiteindelijke doel is dat jouw klant een ambassadeur voor jouw merk wordt. Op deze manier komt de klant bij jou terug én zal hij jouw bedrijf bij andere klanten aanraden. 

“Met branding creëer je een bepaald verwachtingspatroon bij je doelgroep. Of andersom: een goede branding trekt een specifieke doelgroep aan.” 

Personal branding

Bij Personal branding zet je jezelf als merk neer. Het draait allemaal om jouw eigen unieke kwaliteiten en karaktereigenschappen. Jouw waarden, doelen en ambities zorgen ervoor dat je je onderscheid van de concurrent. Wees vooral jezelf. De kracht zit hem in authenticiteit. Vergelijk jezelf niet met anderen. Ieder mens is tenslotte uniek! 

Een merkidentiteit ontwikkelen

Wil je een merkidentiteit ontwikkelen of je huidige branding verbeteren? Stel jezelf dan eerst de volgende vragen: 

  • Wie ben ik?
  • Wat is mijn product of dienst?
  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Wat is mijn missie?
  • Welke waarden zijn voor mij belangrijk?
  • Wie wil ik bereiken?
  • Waar kan ik mijn doelgroep vinden?
  • Hoe ga ik mijn doelgroep aanspreken?
  • Wat is mijn boodschap of welk resultaat bied ik? 

Studio MarCom is gespecialiseerd in het ontwikkelen en ontwerpen van merken en rebranding. Wil je meer informatie over hoe Studio MarCom jou kan helpen met jouw merkidentiteit? Neem contact op.

Stel je vraag via Whatsapp